La merce-dono. Etnografia della Vendita: promozioni, omaggi, fiducia
DOI:
https://doi.org/10.1473/104Parole chiave:
retail, gift, commodities, trust, hypermarketAbstract
The retail surface is the result of an institutional frame who rules the way by which people interacts with commodities. It is therefore a source of information about social dynamics, an anthropological source, who must be understood on the field. This paper shows that linking goods to free gifts, a well-known sales strategy, works through the basic relational value of “trust”, usually considered far from the typical habitus of trade relations but instead fundamental to let selling good express theyr own “commodity candidacy”.
Riferimenti bibliografici
Appadurai A. (ed) 1986, The Social Life of Things. Commodities in Cultural Perspective, Cambridge: Cambridge University Press.
Aria M. 2008, Dono Hau e reciprocità. Alcune riletture antropologiche di Marcel Mauss, in Dei F., Aria M. (ed) 2008, Culture del Dono, Roma: Meltemi, 181-220.
AstraRicerche 2008, 2° Monitor Quantitativo” sul Marketing di Relazione in Italia, <http://www.assocomunicazione.it/media/download/ricerche/gli_italiani_e_il_mkt_di_relazione_2008.zip>
Bourdieu P. 1979, La Distinction. Critique sociale du jugement, Paris: Editions du Minuit.
Carrier J. 1990, The Simbolism of Possession in Commodity Advertising, «Man», 25 (4): 190-207.
Carrier J. 1993, The Rituals of Christmas Giving, in Miller D. (ed) 1993, Unwrapping Christmas, Oxford: Clarendon Press, 55-74.
Carrier J. (ed) 1995, Occidentalism. Images of the west, Oxford: Clarendon Press.
Castaldo S. 2009, Marketing e fiducia, Bologna: Il Mulino.
Castaldo S. Mauri C. (eds) 2005, Store management. Il punto vendita come piattaforma relazionale, Milano: Franco Angeli.
Creighton M. 1994, The shifting imagery of childhood amidst Japan's Consumer Affluence, in Eiss H. (ed) 1994, Images of the child, Bowling Green OH: Bowling Green State University Popular Press, 77-102.
Douglas M. Isherwood B. 1979, The world of Goods. Towards an Anthropology of Consumption, New York: Basic Books.
Fine B. 2002, The World of Consumption. The material and cultural revisited,London: Routledge
ISTAT 2009, I consumi delle famiglie, <http://www.istat.it/salastampa/comunicati/non_calendario/ 20090714_01/>
Levi-Strauss C. 1967 (1952), Babbo Natale Suppliziato, in Levi-Strauss C. 1967, Razza e Storia e altri studi di Antropologia, Torino: Einaudi, 247-264.
Lien M. Imagined Cuisines. 'Nation' and 'Market' as Organising Structures in Norwegian Food Marketing, in Jackson P. et. al. (eds) 2000, Commercial Cultures. Economies. Practices. Spaces, Oxford: Berg, 153-173.
Mantoani G. 2003, Display di Culture. Un approcciio etnografico alle superfici commerciali della grande distribuzione, «DiPAV», 7: 141-158.
– 2009, Ipermercato, «Antropologfia Museale», 22: 69-71.
Miller D. 1987, Material Culture and Mass Consumption, Oxford: Blackwell.
– (ed) 1993, Unwrapping Christmas, Oxford: Clarendon Press.
– 1997, Capitalism. An ethnographic approach, Oxford: Berg.
– 1998, A Theory of Shopping, Ithaca, NY: Cornell University Press.
– 2001, Home Possession. Material Culture Behind Closed Doors, Oxford: Berg.
McCracken G. 2005, Culture and Consumption II: Market, Meaning and Brand Management, Bloomington: Indiana University Press.
Morgan G. 2006, Images of Organization, London: Sage Pubblications.
Pagliuca G. 2009, La GDO punta ancora sul volantino, «GDO Week», <http://www.gdoweek.it/articoli/ 0,1254,44_ART_2157,00.html>
Pavanello M. 2008, Dono e merce. Riflessione su due categorie sovra-determinate, in Aria M., Dei F. (eds) 2008, Le Culture del Dono, Roma: Meltemi, 43-64.
Sapelli G. 1999, Perché esistono le imprese e come sono fatte, Milano: Mondadori.
Pubblicato
Come citare
Sezione
Licenza
Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).