Le mascherine tra materialità e agency ai tempi del Covid19. Riflessioni su un oggetto inquieto
Parole chiave:
Facial masks, Covid19, Agency, Materiality.Abstract
The essay proposes a critical analysis, based on an ethnographic approach, on the facial protection devices (mascherine) introduced at a global level to face the Covid pandemic19. While reflecting on how masks are redefining interpersonal relations on a decorporealized basis, on their symbolic dimension, on the relationship with the mask and masking, the contribution focuses on masks as "(s)objects". Seen in their materiality, the masks are in fact proposed as emblematic "agent-objects", invested of a "thing-power" (Bennet 2004), to influence our behaviour. But also as "acted-objects ", with reference to human agency, to the human capacity to manipulate them, to reinterpret them in ironic and subversive forms.
Riferimenti bibliografici
Ahearn, L.M., 2002, Agentività/Agency, in A. Duranti (a cura di), Culture e discorso. Un lessico per le scienze umane, Roma, Meltemi, 18-23.
Alcabes, P., 2009, Dread, New York, Public Affairs.
Baehr, P., 2008, City under siege: authoritarian toleration, mask culture, and the SARS crisis in
Hong Kong, in Harris, A. and Keil, K (a cura di), Networked Disease. Emerging infection in the Global City, Oxford: Wiley, 138-151.
Beck, U., 2000, La società del rischio: verso una seconda modernità, Roma, Carocci (ed. or. 1992).
Bennet, J., 2004, The force of things. Steps toward an Ecology of Matter, in «Political Theory», 32 (3): 347-371.
Burgess A., Horii M., 2012 Risk, ritual and health responsibilisation: Japan’s ‘safety blanket’ of surgical face mask-wearing, in «Sociology of Health and Illness», 34 (8): 1184-1198.
Callieri, B., L. Faranda, 2001, Medusa allo specchio. Maschere fra antropologia e psicopatologia, Roma, Edizoni Universitarie Romane.
Castelli, F., Grimaldi, P. (eds.), 1997, Maschere e corpi. Tempi e luoghi del carnevale, Roma, Meltemi.
Crosby, A., 2003, America’s Forgotten Pandemic: The Influenza of 1918. Cambridge, University of Cambridge Press.
De Martino, E., 1977, La fine del mondo. Contributo all'analisi delle apocalissi culturali, Torino, Einaudi.
Di Pasquale, C., F. Melosi, 2017, L'atlante delle rievocazioni storiche in Toscana. Dal censimento alla progettazione e realizzazione del sito, in F. Dei, C. Di Pasquale (eds.), 2017, Rievocare il passato: memoria culturale e identità territoriali, Pisa, University Press, 31-44.
Douglas, M. 1975, Un analisi dei concetti di contaminazione e tabu, Bologna, Il Mulino (ed. or, 1966).
Douglas, M., A.B. Wildavsky, 1982, Risk and culture: an essay on the selection of technological and environmental dangers, Berkley, University of California Press.
Edson, G., 2009, Masks and masking : faces of tradition and belief worldwide, Jefferson, NC : McFarland & Co., Publishers.
Goffman, E., 2019, Il comportamento in pubblico. L'interazione sociale nei luoghi di riunione, Torino, Einaudi (ed. or.1963).
Koskelman, P., 2007, Agency The Relation between Meaning, Power, and Knowledge, «Current Anthropology», 48(3): 375-401.
Kopytoff, I., 2005, La biografia culturale degli oggetti: la mercificazione come processo, in Mora E., (ed.), Gli attrezzi per vivere. Forme della produzione culturale tra industria e vita quotidiana, Milano, Vita & Pensiero, 77-111.
Lupton D. [et alii], 2021, The Face Mask In COVID Times A Sociomaterial Analysis, De Guyter.
Mack, J., 1994, Masks : the art of expression, London, British Museum Press.
Maertens, T., Debilde, M., 1978, La masque et le miroir : essai d'anthropologie des revêtements faciaux, Paris, Aubier-Montaigne.
Matuschek C., et alii, 2020, The history and value of face masks, in «European Journal of Medical Research», 25(23): 1-6.
Merleau-Ponty, M. 1965, Fenomenologia della percezione, Milano, Il Saggiatore (ed. or. 1945).
Miller, D., 2013, Per un'antropologia delle cose, Milano, Ledizioni (ed. or. 2009).
Napier, A.D., 1986, Masks, Transformation and Paradox, Berkeley, University of California Press.
Padiglione, V., 2016, Della maschera: tracce da un’etnografia della cultura giovanile, in «Archivio di Etnografia», 1-2: 31-35.
Padiglione, V., 2017, Possessioni bianche. E se le rievocazioni fossero anche altro?, in F. Dei, C. Di Pasquale (eds.), Rievocare il passato: memoria culturale e identità territoriali, Pisa, Pisa University Press, 109-130.
Quiaoan, R., 2020, The myth of masks: a tale of risk selection in the COVID‐19 pandemic, in «Social Anthropology», 28(2): 337-339.
Rockwood, C.A., Don H. O' Donoghue, M.D., 1960, The Surgical Mask: Its Development, Usage, and Efficiency A Review of the Literature, and New Experimental Studies, in AMA Arch Surg., 80(6): 963-971.
Soper, G.A., 1919, The lessons of the Pandemic, in «Science», 49(1274): 501-506.
Spooner, J.,1967, History of surgical face masks: the myths, the masks, and the men and women behind them, in AORN, 5(1): 76–80.
Tomes, N., 2010, Destroyers and teacher: managing the masses during the 1918–1919 influenza pandemic, in «Public Health Reports», 125(3): 48–62.
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).