Pratiche contestate. Controversie legali tra comunità patrimoniali e attivismo animalista

Katia Ballacchino, Letizia Bindi

Abstract


The paper starts from critical animal studies and animal rights debate but also focuses on new roles for ethnographers in the field as mediators and engaged researchers. This introduces a case-study of a group of ceremonials involving animals in the South of Italy (Molise), recently accused of abuses by animal rights movements. The aroused legal dispute was solved through a mediation process in which anthropologists and vets were engaged as experts working with local communities and their legal representatives. A new set of rules was, then, established coherently with national codes for animal welfare.


Keyword


Intangible Cultural Heritage; Critical Animal Studies; Ethnographic Mediation; Heritage Communities; Legal Controversies on Popular Traditions

Full Text

PDF HTML

Riferimenti bibliografici


Adams C. J., Gruen L. 2014 (eds) Ecofeminism: Feminist intersections with other animals and the earth, New York, Bloomsbury.

Agamben G. 1995, Homo sacer. Il potere sovrano e la nuda vita, Torino: Einaudi.

-- 2002, L’aperto. L’uomo e l’animale, Torino: Bollati Boringhieri.

Álvarez Á. 2003, Le Taureau, rites et jeux, Portet-sur-Garonne: Éd. Loubatières.

ASPACI (Associazione per la Salvaguardia del Patrimonio Culturale Immateriale) 2013, La partecipazione nella salvaguardia del Patrimonio Culturale Immateriale: aspetti etnografici, economici e tecnologici (con saggi di C. Bortolotto, M. Severi, S. Urbinati, et al.), Milano: Regione Lombardia, Archivio di Etnografia e Storia Sociale.

Ballacchino K. 2013, La mediazione come pratica antropologica: un punto di vista europeo, in Spengler F.M., Moraes da Costa M.M. (a cura di), Mediação de Conflitos e Justiça Restaurativa, UNISC, Brasile (E-book), p. 99-127; http://www.unisc.br/site/seminario_internacional_mediacao_conflitos_justica_restaurativa/pages/e-book.html

-- 2015, Etnografia di una passione. I Gigli di Nola tra patrimonializzazione e mutamento ai tempi dell’UNESCO, Roma: Armando.

-- 2017, “Antropologi ‘attorno al tavolo della comunità patrimoniale’. Riflessioni etnografiche su un esperimento di inventario partecipativo", in A. Simonicca e R. Bonetti (a cura), Etnografia e processi di patrimonializzazione, Collana Antropologia del Patrimonio (Responsabile A. Simonicca), Roma, CISU, 63-80.

Bataille G. 1957, L’erotisme, Paris: Editions de Minuit.

-- 1967, La part maudite, Paris: Editions de Minuit (I ed. 1949).

-- 1973, Théorie de la religion, Paris: Editions de Minuit.

Beck S., Maida C.A. 2013, Toward engaged anthropology, New York: Berghahn Books.

Bettini T. M. 1962, Evoluzione dell’allevamento bovino in Italia in un secolo di unità, in «Rivista Zootecnica», 35, 310-319.

Bindi L. 2012a, A cavallo della tradizione: Palii, giostre e processioni lungo la penisola in «Voci», IX, 27-41 (Numero Monografico: Animali reali e immaginari. Pratiche rituali tra antropologia e storia, a cura di Vincenzo M. Spera).

-- 2012b, Cheval-patrimoine. Culture, territoire, economie d’une relation homme-animal in Geopolíticas patrimoniales. De culturas, naturalezas e inmaterialidades. Una mirada etnográfica (a cura di Beatriz Santamarina), Valencia: Gérmania – Collectiò Antropologiques.

-- 2015, Patrimoni e protocolli. I beni culturali immateriali tra valori globali e pratiche locali come terreno di conflitto e di mediazione in «EtnoAntropologia Online», 3 (2), 39-61.

-- 2017, L’animale, il sacro e la mano dell’uomo. Tempo, territorio e patrimoni immateriali in cammino a Larino, Campobasso: Palladino Editore.

Bindi L., Ballacchino K. 2013-2014, Voce “Riti Contestati”, in Antropologia Museale, Etnografie del contemporaneo II: Il post agricolo e l'antropologia, anno 12, n. 34/36, 140-142.

Bindi L., Ballacchino K. 2014, “Tocca carriere…Una ricerca etnografica sulle Carresi del Basso Molise”, Sacer Bos. Usi cerimoniali di bovini in Italia e nelle aree romanze occidentali, V. Spera, G. Spitilli (a cura di), Orma, vol. 22, Risoprint, 18-47.

Bindi L., Ballacchino K. 2017 (in corso di stampa), “Animals and/or humans: Ethnography and the mediation of ‘glocal’ conflicts in the Carresi of southern Molise (Italy)”, in Zagato L. and Pinton S. (a cura), “Cultural Heritage. Scenarios 2015-2017”, quarto volume della Collana Sapere l’Europa, Sapere d’Europa, diretta da L. Zagato, Venezia, Edizioni Ca’ Foscari – Digital Publishing.

Bortolotto C. 2013, Partecipazione, antropologia e patrimonio, in ASPACI, La partecipazione nella salvaguardia del Patrimonio Culturale Immateriale: aspetti etnografici, economici e tecnologici (con saggi di C. Bortolotto, M. Severi, S. Urbinati, et al.), Milano: Regione Lombardia, Archivio di Etnografia e Storia Sociale, 15-35.

Broccolini A. 2012, Intangible Cultural Heritage Scenarios within the Bureaucratic Italian State in Bendix R. et al. (eds), Heritage Regimes and the State, Gottingen: Universitatsverlag, Gottingen, 283-302.

Broccolini A., Ballacchino K. 2016, “Le nuove ‘comunità patrimoniali’ del Carnevale. Le mascarate di Serino e i Carnevali irpini tra permanenze, mutamenti e conflittualità”, in «Archivio di Etnografia» (numero monografico a cura di Broccolini A., Ballacchino K.), Edizioni di Pagina, n.s., Anno XI, n. 1-2, pp. 105-140.

Burkert W. 1981, Homo necans. Antropologia del sacrificio cruento nella Grecia antica, Torino: Bollati Boringhieri.

Calarco M. 2008, Zoographies: The Question on the Animal from Heidegger to Derrida, New York: Columbia University Press.

-- 2014, Being toward meat: Anthropocentrism, indistinction, and veganism, in «Dialectical Anthropology», 38 (4), 415–429.

Candea M. 2010, “I fell in love with Carlos the meerkat”: Engagement and detachment in huma-animal relations, in «American Ethnologist», vol. 37/2, 241-258.

Cavalieri P. 1999, La questione animale. Per una teoria allargata dei diritti umani, Torino: Bollati Boringhieri.

Cavarero A. 2010, La bestia di Derrida, «Iride», 23 (1), 209-222.

Cimatti F. 2013, Filosofia dell’animalità, Bari: Laterza.

Clemente P. 2013-2014, “Antropologo Giardiniere”, Antropologia Museale, 34/36, 23-25.

Coetzee J. M. 1999, The Lives of Animals, Princeton: Princeton University Press.

Cohen A.P. 1985, The symbolic construction of community, London: Tavistock.

Coombe R. J. 2013, Critical Cultural Legal Studies, «Yale Journal of Law & the Humanities», 10 (2), 462-486.

Cooke B., Kothar U., Cohen A. (a cura di) 2001, Participation: The new tyranny?, London-New York: Zed books.

Coulter K. 2015, Animals, Work and the Promise of Interspecies Solidarity, New York: Springer.

Davis D., Maurstad A., Cowles S. 2008, “Riding up forested mountain sides, in wide open spaces, and with walls”: developing an ecology of horse-human relationships, in «Humanimalia», 4/2, 54-83.

Davis D., Maurstad A., Cowles S. 2013: Co-being and intra-action in horse-human relationships: a multispecies ethnography of be(com)ing human and be(com)ing horse, in «Social Anthropology», vol. 21/3, 322-335.

Deleuze G. 1968, Difference et répétition, Paris: PUF.

Deleuze G., Guattari F. 1980, Devenir intense, devenir animal, devenir imperceptible in Idem, Milles Plateaux. Capitalisme et schizophrénie 2, Paris: Seuil.

Delgado Ruiz M. 1984, De la muerte de un dios. La fiesta de los toros en el universo simbólico de la cultura popular, Barcelona: Peninsula.

Derrida J. 2006, L’animal que donc je suis, Paris: Galilée.

-- 2008, Séminaire La bête e le souverain. Volume I (2001-2002), Paris: Galilée.

-- 2010, Séminaire La bête e le souverain. Volume II (2002-2003), Paris: Galilée.

Descartes R. 1996, Discorso sul metodo, Roma: Editori Riuniti (I ed. 1637).

Descola P. 2005, Par-delà nature et culture, Paris: Gallimard.

De Virgilio G., et alii (a cura) 2014, Le traslazioni delle reliquie dei santi. Le carresi, Roma: Città Nuova.

Digard J.-P. 1988, Jalons pour une anthropologie de la domestication animale, «L'Homme», 28 (108), 27-58.

-- 2009, L’homme et les animaux domestiques. Anthropologie d’une passion, Paris: Fayard.

Doganieri D. 1994, San Martino in Pensilis. Storia e tradizioni popolari, Campobasso: Sigraf.

Donaggio E. 2008, L’analogia oscena. La Shoah e lo sterminio degli animali in John M. Coetzee, «La società degli individui», 11 (33), 53-67.

Ferry L. 1992, Le Nouvel Ordre écologique, Paris: Grasset.

Foucault M. 1976, Sorvegliare e punire, Torino: Einaudi.

Gaard G. 1993, Living interconnections with animals and nature in Idem (ed.), Ecofeminism. Women, Animals, Nature, Philadelphia: Temple University Press.

Girard R. 1996, Il capro espiatorio, Milano: Adelphi (I ed. 1982).

Goffi J.-Y. 1994, Le Philosophe et ses animaux, Nîmes: Chambon.

-- 2004, Qu'est-ce que l'animalité ?, Paris: Vrin.

Grande del Brío R. 1999, El Culto al toro, ritos y símbolos de la tauromaquia, Madrid: Ediciònes Tutor.

Grasseni C. 2003, Lo sguardo della mano. Pratiche della località e antropologia della visione in una comunità montana lombarda, Bergamo: Bergamo University Press.

Haraway D. 2003, The Companion Species Manifesto. Dogs, People, and Significant Otherness, Chicago: Prickly Paradigm Press.

-- 2008, When Species Meet (Posthumanities), Minneapolis: University of Minnesota Press.

Hastrup K., Elsass P. 1990, “Anthropology as advocacy. A contradiction in terms?”, Current Anthropology, 31, 301-311.

Igoe J. et al. 2010, Engaging the Hegemonic Convergence of Capitalist Expansion and Biodiversity Conservation: A Theoretical Framework for Social Scientific Investigation, Special Issue on Antipode on Capitalism and Conservation, 42 (3), 486-512.

Ingold T. 2000, The Perception of the Environment: Essays in Livelihood, Dwelling and Skill, London: Routledge.

-- 2012, Toward an ecology of materials, «Annual Review of Anthropology», 41, 427-442.

Kalland A. 2009, Unveiling the Whale: Discourses on Whales and Whaling, Oxford: Berghahn Books.

Kirskey S. E., Helmreich S. 2010, The emergence of Multispecies Ethnography, «Cultural Anthropology», 25 (4), 545–576.

Kopnina H. 2017, Beyond multispecies ethnography: Engaging with violence and animal rights in anthropology, «Critique of Anthropology», 37 (3), 333-57.

Lassiter L.E. 2005a, The Chicago Guide to Collaborative Ethnography, Chicago: The University of Chicago Press.

-- 2005b, “Collaborative Ethnography and Public Anthropology”, Current Anthropology, 46 (1), 83-106.

Lave J., Wenger E. 1991 (ed. it. 2006), Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation, Cambridge: Cambridge University Press.

Leach E. R. 2007 (ed. or. 1964), Aspetti antropologici della lingua. Ingiurie e categorie animali, in Etnosemiotica. Questioni di metodo, (a cura di M. Del Ninno), Roma: Meltemi, 121-138.

Leonard J. D. (ed.) 1995, Legal Studies as Cultural Studies. A Reader in (Post)Modern Critical Theory, New York: Suny Press.

Lévi-Strauss C. 1962: La pensée sauvage, Paris: Plon.

Lewis D. 2005, Anthropology and development: The uneasy relationship in Carrier J. G. (ed.), A Handbook of Economic Anthropology, Cheltenham: Edward Elgar, 472–486.

Lombardi Satriani L. M., Meligrana M. 1995, Diritto egemone e diritto popolare la Calabria negli studi di demologia giuridica, Vibo Valentia: Jaca Book, Quale cultura (ed or. 1975).

Low S.M., Engle M.S. 2010, “Engaged anthropology: diversity and dilemmas: an introduction to supplement 2”, Current Anthropology 51 (S2), 203-226.

Mauron M. 1949, Le Taureau, ce dieu qui combat, Paris: Albin Michel.

Mancini M. 2002, La Primavera, il carro e il bue. Contributo alla conoscenza di un’antica tradizione mediterranea, Campobasso: Palladino.

Mannucci A. 2001, Animali e diritto italiano: una storia, in (a cura di A. Mannucci – M. Tallacchini), Per un codice degli animali. Commenti sulla normativa vigente, Milano: Giuffré, 1-9.

Matassino D., Ciani F. 2009, Origine e storia della “Podolica” in Italia, Atti del Congresso Internazionale “On the traks of Grey Podolic cattle”, Matera: 10 Luglio 2009, Taurus, XX, 11-124.

Moini G. 2011, “How participation has become a hegemonic discursive resource: towards an interpretivist research agenda”, Critical Policy Studies, Vol. 5, 2.

-- 2012, Teoria critica della partecipazione. Un approccio sociologico, Milano: Franco Angeli.

Nelson M. P. et al. 2016, Emotions and the ethics of consequence in conservation decisions: Lessons from Cecil the lion, «Conservation Letters», 9 (4), 302-306.

Neves-Graça K. 2005, Chasing Whales with Bateson and Daniel, «Australian Humanities Review», 35 (June).

Noske B. 1992, Deconstructing the animal image: Toward an anthropology of animals, «Anthrozoos», 5 (4), 226–230.

-- 1997, Beyond Boundaries. Humans and Animals, Montréal: Black Rose Books.

Olivier De Sardan J.P. 2009, La politica del campo. Sulla produzione di dati in antropologia, in Cappelletto F. (a cura di), Vivere l’etnografia, Firenze: SEID, 27-63.

Padiglione V. 2008, L’effetto cornice. Criteri di mediazione antropologica del patrimonio, in Id., Poetiche dal museo etnografico. Spezie morali e kit di sopravvivenza, Imola: La Mandragora, 209-224.

Parmentier R.J., Kopnina-Geyer H 1996, Maklouco-Maclay in Palau, 1876, «ISLA: A Journal of Micronesian Studies», 4 (1), 71–108.

Pels P. 1997, The anthropology of colonialism: Culture, history, and the emergence of western governmentality, «Annual Review of Anthropology», 26, 163–183.

Peters A. 2016, Global animal law: What it is and why we need it, «Transnational Environmental Law», 5, 9–23.

Pocar V. 1998, Gli animali non umani. Per una sociologia dei diritti, Roma-Bari: Laterza.

Pereira C., Porcher J. (eds.) 2011, Toréer sans la Mort?, Montpellier: Ed. Quae.

Pountney J. 2012, Book review: Kalland, Unveiling the whale, «Anthropology Journal», 18, 215-217.

Regan T. 1983, The Case for Animal Rights, Oakland: University of California Press.

-- 2004, Empty Cages: Facing the Challenge of Animal Rights, Lahnam: Rowman & Littlefield.

Remotti F., Motta R. 2006, Temi di antropologia giuridica. Riflessioni e aggiornamenti su antropologia giuridica e discipline confinanti, Torino: Trauben.

Renaut A. 1972, L'esprit de la corrida, «La Règle du jeu», 6 (Printemps).

-- 2007, Humanisme de la corrida, «Critique», 723/24, 552-560.

Resta P. 2002, Pensare il sangue. La vendetta di sangue in Albania, Roma: Meltemi.

-- 2013, Una storia reietta. Consuetudini giuridiche e pratiche locali alla fine del XIX secolo, in Imbriani E. (a cura di), Sud e nazione. Folklore e tradizione musicale nel Mezzogiorno d’Italia, Università del Salento – Coordinamento SIBA, 11-32.

Ritvo H. 2007, On the Animal Turn, «Daedalus», 136 (4), 118-122.

Rouland N. 1992, Antropologia Giuridica, Milano: Giuffré (ed or. 1988).

Ruggiu I. 2012, Il giudice antropologo. Costituzione e tecniche di composizione dei conflitti, Milano: Franco Angeli.

Saumade F. 1994, Des sauvages en Occident. Les cultures tauromachiques en Camargue et en Andalousie, Paris: Éditions de la Maison des Sciences de l’Homme.

-- 1998, Les Tauromachies européennes. La forme et l'histoire, une approche anthropologique, Paris: CTHS.

Sigaut F. 1988, Critique de la notion de domestication, «L'Homme», 108 (4), 59-71.

Singer P. 1975, Animal Liberation. A new ethics for our treatment of animals, New York: Random House.

Spitilli G. 2011, Tra uomini e santi. Rituali con bovini nell’Italia Centrale, Roma: Squilibri.

Spera V., Spitilli G. (eds.) 2014, Sacer Bos. Usi cerimoniali di bovini in Italia e nelle aree romanze occidentali, «Orma», vol. 22, Risoprint.

Stanford V., Angel-Ajani A. 2006, Engaged observer: anthropology, advocacy, and activism, New Brunswick: N.J., Rutgers U.P.

Stelluti N. 1992, Larino. Carri & Carrieri di San Pardo 1990/91, Campobasso: Edizioni Enne.

Taylor N., Twine R. 2014, The Rise of Critical Animal Studies: From the Margins to the Centre, New York: Routledge.

Taylor P. W. 1986, Respect for Nature: A Theory of Environmental Ethics, Princeton: Princeton University Press.

Tommasoli M. 2001, Lo sviluppo partecipativo. Analisi sociale e logiche di pianificazione, Roma: Carocci.

Tria G. A. 1989 [1744]: Memorie Storiche, Civili ed Ecclesiastiche della Città, e Diocesi di Larino Metropoli degli Antichi Frentani […]. Divise in cinque Libri, e sua Appendice; Colla serie de’ propri Vescovi: Carta Topografica della Città, e sua Diocesi: Altra Geometrica, e che contiene il prospetto dell’Anfiteatro di Larino: alcune de’ tempi de’ Longobardi, e Normanni, non ancora vedute in stampa: altre di diversi Santi particolari. Umiliate alla Santità di N.S. Papa Benedetto XIV, Roma.

Zagato L. 2013, Heritage communities, un contributo al tema della verità in una società globale?, in Ruggenini M. Dreon R., Paltrinieri G.L. (a cura di), Verità in una società plurale, Milano, Udine: Mimesis, 103-124.

Zagato L., Pinton S. (eds) 2014, “Cultural Heritage. Scenarios 2015-2017”, quarto volume della Collana Sapere l’Europa, Sapere d’Europa, diretta da L. Zagato, Venezia, Edizioni Ca’ Foscari – Digital Publishing.

Waldau P. 2013, Venturing beyond the tyranny of small differences: The animal protection movement, conservation, and environmental education, in Bekoff M. (ed.), Ignoring Nature No More: The Case for Compassionate Conservation, Chicago: The University of Chicago Press, 27-44.

Wolff F. 2005, Le statut éthique de l’animal dans la corrida, «Cahiers Philosophiques», 101 (4), 62-70.


Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.




ISSN 2284-0176

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY- 4.0)